4. Inspecties in volmachtland: een belangrijk thema

Jeroen de Wijs: “Uiteindelijk blijkt dat een inspectie meer oplevert dan het kost”

Inspecties worden een steeds belangrijker thema

Inspectie en herinspectie zijn de afgelopen jaren steeds grotere thema’s geworden in de volmachtwereld. Dat merkt iedereen, ook de gevolmachtigd agenten (GA’s) en hun zakelijke klanten. In dit interview vertellen Jeroen Wijs, zakelijk relatiebeheerder van GA Claeren, en Bart, werkzaam bij een vastgoedbelegger die via Jeroen een schadeverzekering afsloot, waarom het loont om de (her)inspectie goed te regelen.

Risico’s op tijd inschatten Jeroen: “Het is heel belangrijk om bij de klant te benadrukken dat ze vóór het sluiten van de verzekering contact moeten opnemen met de GA. Zo kunnen we de risico’s van tevoren goed inschatten.” Hij vertelt over het belang van (her)inspectie aan de hand van een gebeurtenis bij een klant. “We merken als advieskantoor dat verzekeraars de laatste tijd steeds strenger worden met zonnepanelen op zakelijke daken. Dat zie je overal.” Zonnepanelen als schaderisico “Zonnepanelen worden gezien als een groter risico bij bedrijven,” legt Jeroen uit. “Met veel zonnepanelen bij elkaar ligt de brandgevoeligheid nu eenmaal hoger. Daarom hebben de verzekeraars erop aangedrongen dat zonnepanelen nu altijd een bepaalde keuring moeten hebben.” Dat is niet altijd even makkelijk in het contact met de klant, die zijn best doet om alles goed te regelen. “De eerste reactie van de klant is vaak: ik heb het goed geregeld en ze zijn gelegd door een extern bedrijf, dus waarom moeten ze nog een keer gekeurd worden?” Een hele begrijpelijke reactie, vindt Jeroen.

Bijbenen van een snel ontwikkelende markt Bart is zelf werkzaam bij een vastgoedbelegger die via Claeren een schadeverzekering van a.s.r. afsloot. Hij kreeg zelf ook te maken met de verplichte keuring. “Het pand was gekocht en verzekerd via Jeroen, en na een aantal maanden kwam toch de vraag van de verzekeraar over de keuring. Wij dachten dat de bouwer dat al had moeten doen voor de oplevering. We hebben toen eerst veel heen en weer ‘gepingeld’, voordat bleek dat we de keuring opnieuw moesten laten uitvoeren.” De installateur was daar niet blij mee, vertelt hij. “Maar het bleek dat iedere verzekeraar dit nu vereist voor dekking. Het is gewoon lastig dat de markt voor zonnepanelen zich nu zo snel ontwikkelt en de verschillende partijen zoekende zijn naar de juiste werkwijze.” Voorkom onaangename verrassingen achteraf “Voor mij persoonlijk was deze casus een mooi leermoment,” vertelt Jeroen. “Deze klant had het namelijk gewoon goed voor elkaar. Er waren constructieberekeningen gedaan en hij had tests laten doen, maar het moest toch nog door een onafhankelijke partij gecontroleerd worden. En die onafhankelijke partij constateerde nog wat gebreken. Wanneer het rapport dan naar buiten komt, is dat toch even slikken, aldus Jeroen. “Maar uiteindelijk blijkt dat een inspectie toch meer oplevert dan dat het kost.” Bart vertelt: “Ik heb zelf geen verstand van die installaties, maar er zijn toch nog meerdere aanpassingen uitgekomen. Daardoor hebben we misschien wel schade voorkomen. Dat was anders nooit gebeurd.” Het is dus heel belangrijk dat klanten van tevoren contact opnemen met de GA. “We moeten de klant samen overtuigen van het nut van de inspecties,” zegt Jeroen. “Zo kunnen de risico’s van tevoren goed ingeschat worden en komt de klant niet voor verrassingen te staan.”

Meer informatie of vragen? Hebt u hulp of advies nodig om de inspectie of herinspectie goed te regelen? Neem dan contact op met Joost Slootweg of Eric Vriezen via joost.slootweg@asr.nl of eric.vriezen@asr.nl