1. Delen van informatie bij fraude- en criminaliteitsbeheersing
Verzekeren gaat op basis van vertrouwen
Wij gaan ervan uit dat onze klanten eerlijk zijn en de waarheid vertellen. Helaas blijkt uit onze dagelijkse praktijk dat een kleine groep klanten misbruik maakt van dit vertrouwen. Deze klanten plegen fraude bij het claimen van een schade of verstrekken onjuiste of onvolledige informatie bij het aangaan van de verzekering. Het Team Speciale Zaken onderzoekt deze zaken en geeft daarmee uitvoering aan de afspraken die de branche heeft gemaakt in het kader van fraude- en criminaliteitsbeheersing. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Protocol Verzekeraars en Criminaliteit. Wordt fraude vastgesteld dan staan er een aantal maatregelen tot onze beschikking.
Op onze website is in heldere bewoordingen aangegeven hoe wij omgaan met fraude en wat de mogelijke consequenties zijn.
Extern Verwijzingsregister Hebben wij fraude vastgesteld, dan kunnen wij met behulp van het Extern Verwijzingsregister (EVR) van de Stichting CIS andere financiële instellingen waarschuwen. De regels rondom het vastleggen van de persoonsgegevens in het EVR zijn opgenomen in het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële instellingen (PIFI).
De menselijke maat Opname van de persoonsgegevens in het EVR is een zware maatregel, die gevolgen kan hebben bij het afsluiten van een financieel product of bij een sollicitatie bij financiële instellingen. Bij de opname van de persoonsgegevens in het EVR wordt altijd een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de belangen van de betrokkene en de belangen van de financiële instelling. Er moet een noodzaak zijn om andere financiële instellingen te waarschuwen. Is deze noodzaak er niet dan is de registratie niet proportioneel.
Gegevens van (rechts) personen in het EVR worden alleen opgenomen wanneer in voldoende mate vaststaat dat zij betrokken zijn bij gedragingen die een bedreiging kunnen vormen voor de financiële instelling, haar medewerkers of de financiële sector. Dit betekent dat een redelijk vermoeden van fraude niet voldoende is om tot registratie over te gaan.
Bij deze belangenafweging zijn altijd twee Register Coördinatoren Fraudebeheersing betrokken. De duur van de registratie wordt bepaald aan de hand van de feiten en omstandigheden. De maximale duur van de registratie is 8 jaar. In de praktijk geldt een registratieduur van 8 jaar alleen voor de zware fraudegevallen. Vaak is de duur van de registratie korter. Op het moment dat er onregelmatigheden worden geconstateerd vindt er altijd hoor en wederhoor plaats. Daarnaast krijgt de betrokkene altijd de mogelijkheid om aan te geven of en waarom hij/zij disproportioneel wordt geraakt door de registratie. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke omstandigheden. We houden daarbij altijd oog voor de menselijke maat.
Incidentenregister
De gegevens uit het EVR zijn bij raadpleging van de CIS databank op basis van hit no hit beschikbaar. Deze gegevens verwijzen dan naar het Incidentenregister van de registrerende verzekeraar. Inhoudelijke informatie is in het EVR niet zichtbaar. Deze informatie is opgenomen in het Incidentenregister van de maatschappij die de melding doet, en is onder voorwaarden beschikbaar voor andere financiële instellingen. Het Incidentenregister heeft tot doel het ondersteunen van activiteiten die gericht zijn op het waarborgen van de veiligheid en integriteit van de financiële sector.
Informatie-uitwisseling
Is er een EVR hit geraakt in de CIS databank, dan wordt automatisch een bevestiging verzonden naar de eigen organisatie en naar de registrerende maatschappij. Een aanvraag of schadeclaim mag niet alleen beoordeeld worden op een EVR registratie in de CIS databank. Er zal altijd navraag gedaan moeten worden bij de maatschappij die de melding heeft geplaatst.
Informatie-uitwisseling vindt uitsluitend plaats tussen functionarissen Veiligheidszaken zoals deze bekend zijn bij het Verbond van Verzekeraars. Gevolmachtigd agenten mogen volgens het protocol deze informatie niet ontvangen. Het is daarom van belang dat op het moment van het aantreffen van een EVR in de CIS databank de zaak zo snel mogelijk wordt voorgelegd aan Speciale Zaken. De medewerker van Speciale Zaken doet dan navraag naar de reden van de registratie. Het besluit over de vervolgbehandeling wordt vervolgens gecommuniceerd met de gevolmachtigde.
Controleren EVR-melding
Heeft een EVR hit in de CIS databank geen invloed op de beoordeling van de aanvraag of schadeclaim? En is er geen informatie noodzakelijk? Dan is het van belang de registrerende maatschappij hiervan op de hoogte te brengen.
Het protocol verplicht de registerende maatschappij om te controleren of er naar aanleiding van de geraakte EVR-melding inderdaad navraag is gedaan naar de reden van de registratie. Het bericht met de mededeling dat de EVR is geraakt maar dat de informatie niet nodig is voor de behandeling, voorkomt extra navraag door de maatschappij die de registratie heeft geplaatst.
CBV Dienstverlening
Verzekeraars leveren veel informatie aan bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit om elkaar te helpen bij het aanpakken van verzekeringscriminaliteit. Ook particulieren weten het CBV steeds vaker te vinden om mogelijke fraudezaken te melden. Het delen van kennis en informatie is essentieel bij het bestrijden van verzekeringscriminelen. Het CBV heeft in 2021:
5.044 meldingen over incidentonderzoeken ontvangen.
2.802 vragen van verzekeraars behandeld en 279 informatievragen van politie en justitie afgehandeld.
94 anonieme tips over mogelijke fraude van bezorgde burgers ontvangen en verwerkt.
5 sectorbrede waarschuwingen voor nieuwe fraudevormen en -werkwijzen met de markt gedeeld.
Bron: CBV factsheet november 2022
Vergunning
Het verwerken van strafrechtelijke gegevens ten behoeve van andere financiële instellingen is alleen toegestaan met een vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens. a.s.r. beschikt over een dergelijke vergunning. Gevolmachtigden kunnen niet zelf een vergunning bij de Autoriteit Persoonsgegevens aanvragen maar kunnen aanhaken bij de vergunning van de deelnemer. Bij de introductie van het nieuwe PIFI 2021 hebben wij alle gevolmachtigden gevraagd het registratieformulier in te vullen. Zonder dit registratieformulier is het niet toegestaan om gebruik te maken van het waarschuwingssysteem. Mocht u een dergelijk formulier (nog) niet hebben ingevuld neem dan contact op met uw volmachtmanager.
Tips
Het EVR in de CIS databank is een uniek en belangrijk middel in de strijd tegen verzekeringscriminaliteit. Iets waar we met z’n allen zuinig op moeten zijn. Het is daarom van belang om de regels die zijn vastgelegd in het Protocol strikt te volgen. Het niet volgen van deze verplichtingen kan met zich meebrengen dat de vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens op het spel komt te staan.
· Treft u bij een aanvraag of bij de behandeling van een schadeclaim een EVR hit aan in de CIS databank,
draag dan het dossier met behulp van het Contactformulier zo snel mogelijk over aan Speciale Zaken.
· Is er een EVR hit die voor de beoordeling van de aanvraag of de claim niet van belang is, meld dit dan zo snel mogelijk aan de maatschappij, die de EVR in de CIS databank heeft laten plaatsen.
· Wilt u meer weten of en welke informatie met derden kan worden gedeeld? Raadpleeg dan de matrix Gegevensverstrekking door Gevolmachtigd Agenten aan Derden onderdeel van het Spoorboekje Fraudebeheersing Volmachten.

Wim Boshuizen
Wim Boshuizen is sinds 1980 in diverse functies werkzaam bij (de rechtsvoorgangers) van a.s.r. en al meer dan 35 jaar betrokken bij het thema fraude. Momenteel is hij werkzaam als Coördinator en klachtbehandelaar binnen het team Speciale Zaken en coördineert hij de fraudebestrijding binnen acceptatie en claims in de branches Brand, Reis en Aansprakelijkheid. Wim verzorgt regelmatig workshops bij gevolmachtigden en is lid van de Adviescommissie Data van CIS en van de Werkgroep Fraudebeheersing gevolmachtigden van de NVGA. Daarnaast is Wim examinator voor de Leergang Register Coördinator Fraudebeheersing.
Uit de dossiers van Speciale en Juridische Zaken
Buitenlands IBAN-nr
a.s.r. ontving via één van onze gevolmachtigde aanvragen waarbij gebruik werd gemaakt van een buitenlandse IBAN. Het gaat hierbij voornamelijk om reisverzekeringen. Bij controle in de CIS-databank bleek het buitenlandse IBAN-nr bekend te zijn met meerdere reisclaims op verschillende namen. Bij andere verzekeraars zijn dergelijke schadeclaims ook bekend op IBAN-nrs uit Spanje en Litouwen. Het bij de aanvraag gebruikte IBAN-nr heeft a.s.r. inmiddels in Friss geblokkeerd zodat nieuwe aanvragen direct uitvallen.